Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

Spiritualiteit

Wie net als ik fan is van B&B Vol Liefde heeft vast moeten lachen om de ‘spiruwaliteit’ van Claudia, de dame die dansend en knuffelend het hart van Walter probeerde te veroveren. Haar verbastering van het woord is hilarisch, de betekenis blijft overeind. Spiritualiteit gaat over geestdrift en levendigheid. Over vertrouwen durven hebben, overgave en toewijding. Spiritualiteit (ik struikel soms zelf ook over het woord en merk dat spiruwaliteit makkelijker over de lippen rolt) gaat over passie en levenslust.

Zinvol

Termen die onlosmakelijk verbonden zijn met succes – wat daarvan ook je definitie is – en een gelukkig, zinvol leven. Dat hier steeds meer behoefte aan is zie ik onder andere aan de producten op de beurzen als showUp. Roosmarijn Knijnenburg bijvoorbeeld, die items biedt om Pronkplekjes te creëren voor mensen en herinneringen die dat verdienen. La Miséto die ogen brengt ‘als spiegels van de ziel’ en de geweldige opkomst van bedrijven als Social Label, die voor ontwerpers hun producten maken met behulp van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Kees Klomp (Activist Researcher & Developer, Uneconomist, Economic System Change, Existential Economics en Reïnventing Business Education, volg hem op LinkedIn en laat je inspireren) neemt spiritualiteit naar eigen zeggen heel, héél serieus en ziet dit als de basis van de betekeniseconomie die hij vol verve nastreeft: ‘Ik beschouw mensen als existentiële – in plaats van materiële – wezens, en de economie dus als een onderdeel van de universele menselijke behoefte aan zingeving. Economie wordt gepresenteerd als een – sociale – gedragswetenschap, terwijl het eigenlijk een – spirituele – geesteswetenschap is. Het menselijke materiële gedrag wat economen bestuderen wordt namelijk bepaald door existentiële drijfveren; aan het vinden van zin in het leven. ‘

Empathie

Verschillende Universiteitsonderzoeken tonen aan dat spiritualiteit in zakendoen een sleutelgegeven is tot langdurig succes. Bedrijven die zich richten op ethische en duurzame praktijken, presteren vaak beter op de lange termijn. Ze bouwen niet alleen een loyale klantenkring op, maar trekken ook talentvolle medewerkers aan die zich verbonden voelen met het hogere doel van het bedrijf. Spiritueel leiderschap gaat gepaard met een gezond ethisch kompas en betekent luisteren naar je intuïtie en empathie tonen voor anderen. Het impliceert ook het streven naar een hoger doel dan louter winstmaximalisatie, zoals het verbeteren van de wereld om ons heen. Het integreren van spirituele waarden in ons professionele leven leidt tot diepere voldoening, duurzaam succes en een positieve impact op de wereld om ons heen.

Energie

Levende legende Oprah Winfrey, een vrouw die als geen ander de kracht van zingeving en spiritualiteit begrijpt én een van de meest succesvolle vrouwen op aarde: ‘I’ve come to believe that each of us has a personal calling that’s as unique as a fingerprint – and that the best way to succeed is to discover what you love and then find a way to offer it to others in the form of service, working hard, and also allowing the energy of the universe to lead you.’

Vanuit intrinsieke motivatie dus, vanuit passie, met zingeving en een algemeen belang dienend. Ik zeg: ‘Namasté’

Op commando voor: Meubel+Interieur van Sanders Media