Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

showUP 2023: Een lifestylesmeltkroes van trends en talent

In tien jaar tijd heeft de charmante vakbeurs showUP zich ontwikkeld tot de ultieme, internationale inkoopbeurs voor woonaccessoires en cadeauartikelen. Tijdens showUP wordt op en om de beursvloer een lifestylefeestje gebouwd en word je ondergedompeld in een kakofonie van kleur en vormgeving, stands, lezingen, barista’s en foodtrucks op het buitenterras. Optimisme voert de boventoon terwijl de noodzaak om beter met onze aarde om te gaan niet wordt geschuwd. Het kan dus: én, én. Op verschillende plekken vind je opvallende beurspresentaties die de bezoeker uitnodigen om stil te staan bij de wonderen van de natuur en het bewustwordingsproces prikkelen. Naast deze serieuze noot is het bovenal Showtime! en krijgen trends, producten, ontwerpers en (aanstormende)talenten volop de ruimte om te shinen.

Trendzones

In verschillende trendthema’s – sfeervol gepresenteerd op aparte pleinen – worden producten getoond die passen in een filosofie van ambacht, surrealisme of transformatie. Deze overkoepelende thema’s zijn duidelijk te herkennen bij diverse beursstands. Zo staat Hypercraft voor de liefde voor ambacht waarbij oeroude technieken worden vertaald en vermengd naar vormen en voorwerpen die de huidige Zeitgeist weerspiegelen. Worden in Wonder & Dream verhalen uit verschillende culturen op een surrealistische, historische en romantische manier samengevoegd in spraakmakend design en laat Slow & Grow zien hoe we het bioritme uit de natuur volgen als leidraad voor het designproces.

Spiritualiteit en mental health

Als tegenhanger van de hysterische en maximalistisch ingerichte stands zien we simplistische ontwerpen waarbij niet meer dan nodig is wordt gebruikt. In het bijzonder valt op dat veel producten doordrenkt zijn van speelsheid en (nieuwe) spiritualiteit. Er is speciale aandacht voor mental wellbeing, getuigen aanbieders van producten die uitnodigen om je eigen verhaal in op te schrijven, het zogenaamde journaling.

Not a Book

About Blanks van sociaal ondernemer Kjell Betlem is zo’n voorbeeld. Oude boeken krijgen bij dit bedrijf een nieuw leven als notebook. Kjell vindt zijn boeken in kringloopwinkels of vrijmarkten. Ook doneren mensen hun boeken aan hem voor een tweede leven. ‘Wat onze collectie Not a Book vooral uniek maakt is dat de oude kaften en titels heel persoonlijk kunnen zijn toegespitst op iemands kenmerken, karakter en interesses.’ Elk item is duurzaam gemaakt in sociale werkplaatsen. Hun motto: We’re all one of a kind! Tja, ik ben fan.

Tiny Stories

Voor wie liever de verhalen van iemand anders vertaald ziet in kunstwerken voor aan de muur kan het hart ophalen bij Tiny Stories, de onderneming van kunstenares Tiny de Vries, illustrator voor onder andere sieradenlabel a Beautifull Story en de lifestylebrand HK- Living. Het wordt hoogtijd dat we kunstenaars in ons eigen land gaan omarmen want ook Tiny heeft als eerste Frankrijk en Duitsland veroverd en krijgt nu eindelijk voet aan de grond in Nederland. ‘Dit is de eerste keer op een Nederlandse beurs,’ deelt ze lachend. Niet alleen la douce France of onze oosterburen omarmen de romantische, intuïtieve, feminiene, bohemienne en poëtische werken van Tiny Stories, haar kunst verspreidt zich inmiddels over de hele wereld. Tiny werkt met bijzondere materialen als zeewater, bloemen of koffie wat unieke effecten geeft. ‘Bij elk kunstwerk maak ik ook een persoonlijk gedicht, een Tiny Story.’

Malagoon

Met de natuurlijke kussens, plaids en vloerkleden van bio katoen en gerecyclede wol gooit de firma Malagoon hoge ogen. Anneke Bierma, ontwerpster van dessins en oprichtster van het bedrijf, laat zich inspireren door de relaxte levensstijl, die je ervaart op een tropisch eiland. De stoffen kennen prachtige dessins en mooie jacquard weeftechnieken en maken van elk thuis een warm nestje. Certificaten als GOTS (Global Organic Textiles Standard) en GRS (Global Recycled Standard) illustreren de duurzame ambities van het bedrijf. Anneke’s credo: ‘Live in the moment, free your spirit!’

76% ANDERS

Als vanzelf werd ik tot stilstaan gemaand bij de presentatie van 76% ANDERS. De drijvende krachten achter het bedrijf zijn Sander en Denise, beiden op latere leeftijd gediagnosticeerd met een autismespectrumstoornis. Ze vormen een gelukkig koppel met een gezamenlijke passie voor houtbewerking. Via het label Mooi door Mij – van stichting ZOdIEZiJN – hebben zij de kans te gekregen zich op showUP te presenteren. Denise: ‘Onze missie is om te laten zien dat zelfs als je anders bent er talloze mogelijkheden zijn.’ De collectie: serene puzzels, spellen en woonaccessoires, ambachtelijk gemaakt van hout. Even mooi als technisch vernuftig in hun eenvoud.

MEMOOI

Aangekondigd in de handout van showUP is MEMOOI geschaard onder de Future Fixers: mensen en bedrijven die toekomstbestendige oplossingen voor de dag van morgen verzinnen. Eigenaresse Anneloes van Gool heeft al sinds kleins af aan een voorliefde voor het zoeken naar schatten op rommelmarkten en in brocante winkels. ‘De vintage glazen lampenkapjes die ik verzamel dateren uit de jaren ’20-’70. Vervolgens voorzie ik ze van nieuwe bedrading en combineer deze met handgemaakte glazen en houten kralen.’ Het resultaat is een oogstrelende, eigentijdse lamp met een goed verhaal.

City glamour

Een trend waar je niet omheen lijkt te kunnen is de vertaling van stadsplattegronden in allerlei wanddecoraties of woonaccessoires: City glamour. De kroon op dit gebied spannen Wijck en Brandthout. Eerstgenoemde heeft strakke zwart-wit prints in zwarte kaders. Nieuw in hun collectie: een klok in de vorm van een stad. The Local Time Collection bestaat uit onder andere contouren van Manhattan-New York, Copenhagen en Londen.

Brandthout, het Nederlandse designartmerk van Bart van Melkebeke en EsperElin te Voortwis, pakt citymapping anders aan en brandt met behulp van de nieuwste lasertechnieken de plattegronden in houten of aluminium panelen. Bart: ‘De steden zijn zo gedetailleerd weergegeven dat zelfs de contouren van huisjes zichtbaar zijn in de plattegrond.’ Daarnaast levert Brandthout adembenemend mooie lampen, gesneden uit biokunststof van olifantsgras en aardappelzetmeel en daarom biologisch afbreekbaar. Niet dat je ooit afscheid zou willen nemen van de Aqua of Leaf.

Duitse Gründlichkeit

Het Duitse designcollectief Recozy staat voor circulair design. De elegante Loom stoel – ontworpen door Peter Otto Vosding – lijkt in elkaar gevouwen te zijn als een velletje bladerdeeg. Het organische model is even oogstrelend als functioneel want onder de zitting is ruimte voor je favoriete boek of een zacht dekentje om je onder te verschuilen. Het Duitse Design Council heeft de Loom beloond met de Iconic Award in de categorie Innovatief Interieur.

Wil je in de wereld van vandaag succesvol worden of blijven dat is het noodzakelijk dat je inclusiviteit, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen omarmt. Je moet met een goed verhaal komen en dat niet alleen vertellen maar ook echt overdragen en zíjn. Er heerst zero tolerance voor bullshit. ShowUP is een inspirerende, knusse en toegankelijke vakbeurs voor bedrijven zonder pretenties en mét torenhoge ambities. Volgende editie: 4-5 februari 2024. You better showUP.

Op commando voor Meubel+Interieur van Sanders Media