Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

Eigen expertise, gezamenlijke kennis bij InterieurstudioI040

Op een voormalig fabrieksterrein in het Eindhovens stadsdeel Tongelre, vind je een bonte verzameling ontwerpers en creatieve ondernemers. Sectie C, onderdeel van Strijp S, geldt als broedplaats voor talent, ondernemerschap en creativiteit, van vernieuwing en samenwerking. En juist hier is Interieurstudio|040, een initiatief van Esther Rooijackers, helemaal op z’n plaats. Rooijackers vestigde hier met haar collega’s Hanneke van der Plas en Marieke Rosmalen de werkstudio en de showroom.

Rooijackers, Van der Plas en Rosmalen onderhouden met elkaar onder de naam Interieurstudio|040 een professioneel samenwerkingsverband naast een eigen interieurbedrijf. Samen staan ze voor ruim vier decennia vakkennis en ervaring in de interieurbranche. Rooijackers noemt samenwerking belangrijk. ‘We staan open voor elkaar en we gunnen elkaar de business.’ Van
der Plas: ‘Samenwerking voelt krachtig. We delen onze kennis, ervaring en ons netwerk, we inspireren elkaar. Alle facetten van een
interieurvraagstuk worden door samen te werken beter belicht.’ Ze onderhouden elk een eigen bedrijf. ‘We werken vanuit onze eigen
expertise en profiteren van de gezamenlijke kennis en ervaring. Ieder voor zich en samen staan we sterk’, vat Rooijackers de strategie
achter Interieurstudio|040 samen.

De samenwerking kreeg anderhalf jaar geleden vorm. ‘Dat speelde zich aanvankelijk vooral achter de schermen af’, stelt Van der Plas vast.
‘Dit voorjaar zijn we dat meer gaan uitdragen op vooral sociale media. Dat heeft onze verbintenis een belangrijke boost gegeven. We
gebruiken met elkaar een studio waar we kunnen werken en opdrachtgevers kunnen ontvangen. We werken samen aan complexe
projecten. Met onze creativiteit streven we naar voor onze opdrachtgevers betere eindresultaten, beter dan dat we individueel zouden hebben kunnen bereiken.’ De passie voor het vak en de professionele uitstraling mogen dan volgens Rosmalen onmiskenbaar zijn, dat wil niet zeggen dat het informele karakter is losgelaten. ‘We zijn open, eerlijk en makkelijk te benaderen. We kunnen projecten van begin tot eind oppakken en afronden. We zijn van de bouwkundige adviezen, van het ontwerpen en de meubilering tot en met de uitvoering en van de finishing touch.’

Creatieve industrie

In Sectie C presenteren zich meer dan 250 creatieve bedrijven. Onafhankelijke, autonome denkers en authentieke doeners vinden elkaar
in een organische cultuur zonder begrenzing. Sectie C is volgens Rooijackers dé creatieve hotspot van Eindhoven. ‘Dit is het hart van de
creatieve industrie. We willen daar met ons bedrijf onderdeel van zijn. We zitten met onze studio in het gedeelte van Sectie C waar
meerdere creatieve interieurbedrijven zijn gevestigd. Zo’n directe omgeving is erg aanstekelijk.’ Het collectief werkt momenteel
aan een aantal uiteenlopende projecten. Een van de meest sprekende is volgens Rooijackers de opdracht om een bungalow in te richten
‘waarvan momenteel nog alleen de buitenmuren en de voorgevel’ overeind staan. ‘Dit project ligt op het snijpunt van architectuur en interieurinrichting. Hier komen zowat alle disciplines bij elkaar waarop we ons gezamenlijk concentreren.’ Rooijackers, Van der Plas en Rosmalen typeren hun gezamenlijke onderneming weliswaar als ‘meegaand, invoelend en progressief’, maar doen aan een aantal uitgangspunten van het bedrijf geen concessies. ‘Een van onze beginselen is dat een ontwerp een zekere esthetiek dient te hebben. En dat we ons daar unaniem in moeten kunnen vinden’, licht Van der Plas toe. ‘In een ruimte is het belangrijk hoe onderdelen zich tot elkaar verhouden. Is dat in orde, dan voelt een ruimte prettig aan. Als een opdrachtgever een plan op onderdelen wil veranderen waardoor de balans wordt verstoord, dan maken we liever een nieuw ontwerp dan dat we concessies doen aan het oorspronkelijke plan.’

Op voorspraak

Interieurstudio|040 werkt nauw samen met winkels en bedrijven als Lebesque, Vorspaget, Billekens Licht en Advies, Geurds Interieur,
Tibosch en het ETC Designcenter. ‘Met onze partners onderhouden we een vaak al jarenlange zakenrelatie’, stelt Rooijackers. Onderling vindt er veel kruisbestuiving plaats. Uit het netwerk komen ook ‘veel nieuwe opdrachten’ voort. Rooijackers zegt dat ze gunning en vertrouwen heeft gewonnen vanwege de kwaliteit van het werk, de naar eigen zeggen stipte betalingen aan leveranciers en door de transparantie die ze tijdens het werkproces in acht neemt. ’Nieuwe klanten komen vaak op voorspraak van tevreden opdrachtgevers naar ons toe. De zichtbaarheid op LinkedIn geeft een spinoff bij eerdere opdrachtgevers en relaties. We komen wederom onder de aandacht, vaak aanleiding om ons opnieuw te benaderen.’ Heldere, onderlinge communicatie is essentieel om de samenwerking op een soepele en
succesvolle manier te kunnen laten voortbestaan. Rooijackers: ‘Communiceren in elke lijn is een basishouding, met de opdrachtgever, onderling en met externe partijen. Persoonlijke eigenschappen kunnen in dit proces helpen. Ons enthousiasme, bijvoorbeeld. En de bereidheid om het eigen ego opzij te zetten en leiderschap te verdelen per expertisegebied.’

Hoewel het voor de buitenwacht lijkt of Rooijackers het laatste woord heeft, is achter de schermen het advies en de mening van Van
der Plas vaak doorslaggevend. ‘We confirmeren ons vaak aan wat Hanneke ervan vindt. Zij is toch vaak de wijste. Door de intensieve
samenwerking zijn de lijnen kort en is de communicatie helder.’ Volgens Rooijackers zijn ‘onze toegankelijkheid’ en ‘ons vermogen om
op topniveau te kunnen presteren’ belangrijke redenen ‘dat opdrachtgevers ons onthouden’. ‘We zoeken geen niches in de markt, we
werken generalistisch, daarmee zijn we inzetbaar voor een diversiteit aan projecten.’

Voorlopige uitkomst

Ondernemers zijn vaak vastberaden in het uitdragen van de eigen bedrijfsvisie en strategie. De drie compagnons werken niet alleen samen maar voeren ieder ook een eigen bedrijf. Hoe houden ze de samenwerking bloeiend en de eigen onderneming overeind? Rooijackers: ‘We hebben dit concept niet vooraf bedacht, onze vorm van samenwerking is de voorlopige uitkomst van een vrijwel permanent proces. Ik ontmoette Hanneke op een beurs waar ik haar over mijn plannen vertelde voor een nieuw kantoor op Sectie C. Zij was direct enthousiast om de ruimte te delen. Marieke is niet veel later bij ons gekomen als stagiaire, onderdeel van haar opleiding. Al snel kon zij werkzaamheden
overnemen en zagen we haar talent voor detaillering en sfeer. Naast het collectief behouden we ieder onze eigen identiteit binnen ons eigen bedrijf.’

Van der Plas is bouwkundig onderlegd, Van Rosmalen werkt gedetailleerd en verfijnd en Rooijackers is conceptueel sterk en trekt veelal
met haar netwerk en naamsbekendheid nieuwe projecten aan. ‘Juist door het samenbrengen van onze persoonlijkheden en onze eigen expertises heeft onze samenwerking een bijzondere waarde. We bijten elkaar niet, we zijn elkaars back-up. Samen zijn we sterken dan als solisten.’ Potentiële opdrachtgevers zien de beperkte slagkracht van een eenpersoonsbedrijf als een risico voor een goede afloop van een project. Volgens Rooijackers zag ze daardoor grotere projecten aan haar neus voorbij gaan. ‘We zijn feitelijk gaan samenwerken om als
gezamenlijkheid in aanmerking te kunnen komen voor het begeleiden van complexere projecten. Als alleen ‘Esther Interieur’ kan ik
ook praktisch gesproken zulke opdrachten niet aannemen. Met Interieurstudio|040 kunnen we die uitdagingen wel tot een goed einde
brengen. Ons samenwerking biedt opdrachtgevers de zekerheid van en het vertrouwen in onze capaciteit om de verantwoordelijkheid te nemen voor uitvoering en begeleiding van complexere klussen. Een opdrachtgever is verzekerd van onze individuele eigenheid en van met de slag- en draagkracht van een samenwerkingsverband.’

Samenwerking

Marieke Rosmalen (MR Interieur) is ‘van jongs af al bezig met interieurs’. ‘Ik heb me nooit echt gerealiseerd dat ik daar mijn beroep van zou kunnen maken.’ Rosmalen zegde een aantal jaren geleden haar baan op als leerkracht op een basisschool en liet zich op de Interieur Academy omscholen tot interieurvormgever. ‘Ik wilde per se het papiertje hebben. Ik weet wat ik kan, maar ik ben ambitieus en wil graag kennis vergaren en goed beslagen ten ijs komen.’ Hanneke van der Plas (Interieurstudio|HP) is naar eigen zeggen ‘van de wiskundige
uitdagingen en van de technische gadgets’. Drie decennia geleden rolde zij het vak in. In 2007 begon ze met haar eigen bedrijf. ‘Ik miste de uitdaging van verbouwingen waarbij mijn wiskundig, ruimtelijke inzicht zo goed van pas komt. Vanaf dag één geef ik bouwadvies aan interieurarchitecten. Momenteel voltooi ik de opleiding Architecturale Vormgeving aan de Academie in Arendonk, België, zodat ik verfijnder kan werken.’

Esther Rooijackers (Esther Interieur) is van de uitgesproken meningen. Als dochter van een antiquair groeide zij praktisch op tussen de meubelen. Later nam ze de winkel over. Met de economische crisis van de jaren tien stortte de markt in en verloor ze, zoals ze het zelf zegt, haar energie. Met het aanvaarden van een opdracht voor een project in het buitenland, keerde haar enthousiasme terug. ‘Ik merkte weer wat ik zo fijn vond aan het vak: het organiseren, ontwerpen, plannen, het ontzorgen. Ik ben stellig in mijn werk. Een opdrachtgever heeft niet te twijfelen aan mijn zelfverzekerdheid. Ik heb er geen moeite mee om knopen door te hakken.’

 

Geschreven op commando van Sanders Media voor vakblad Meubel+