Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

Laat je (ver)leiden en inspireren door influencers

Laat jij je leiden of inspireren door influencers of laat je dit fenomeen het liefst totaal aan je voorbijgaan. Dat laatste zou zonde zijn. (En welhaast onmogelijk.) In tegenstelling tot reclames die je bij willekeurige televisieprogramma’s door de strot geduwd krijgt, kun je met sociale en digitale media zelf kiezen wie je volgt en welke content je als waardevol, interessant of invloedrijk bestempelt. Of denk jij dat je buiten de reikwijdte valt van influencers? Dat je immuun bent voor hun marketingboodschap? Laat ik je uit de droom helpen. Dat is een illusie.

De godganse dag worden we door alles wat we zien en horen in kranten, media, bij de buurvrouw, de bakker en op social media beïnvloedt. Bewust of onbewust nemen we al die informatie op in ons systeem. Hadden we een decennia geleden nog nooit van een ‘influencer’ gehoord, anno nu is het gewoon een legitiem beroep geworden. Een lucratief beroep zelfs. En al lang niet meer voorbehouden aan beroemde mensen of hippe Generation Z’s en millenials.

Wat is het?

‘Een influencer is een persoon die wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het (koop)gedrag van een bepaalde doelgroep,’ luidt de omschrijving in het woordenboek. Met als extra toelichting: ‘Een influencer is iemand die een groot aantal online volgers heeft. Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Hoever de invloed reikt is gebaseerd op autoriteit, kennis, band met volgers of status.’ Het kan zo zijn dat een influencer met een veel minder indrukwekkend aantal volgers toch meer bereik heeft door interactie en commitment van een schare trouwe volgers.

Stijliconen

Eigenlijk zijn types als, onder vele anderen, Lady Diana, Marilyn Monroe en Patrick Swayze influencers avant la lettre. Destijds wilde iedereen het kapsel van Diana, de flair van Marilyn en de jeans en dancemoves van Patrick. Naar hun voorbeeld ontstonden trends en werden collecties in de grote warenhuizen en boutiques beïnvloedt. Of die ene collega, vroeger, op je werk. Zij zag er altijd tiptop verzorgd uit, gekleed volgens de laatste mode, gemixt met haar eigen stijl én naar haar eigen body type. Destijds werden niet van elke outfit foto’s gepost maar het halve kantoor ging wel op zoek naar waar ze die toffe laarzen had weten te scoren.
Influencers zijn in principe oude wijn in nieuwe zakken.

Mode & Lifestyle

Op elke leeftijd wil je graag goed voor de dag komen en er op je best uitzien en presteren. Het volgen van mode en lifestyle tips van hippe twintigers, dertigers of veertigers zal eerder frustrerend dan inspirerend zijn. Daar kwamen een talrijke groep influencers van boven de 50 ook achter. Je kunt je wel willen meten met jonge mensen maar als je gegarandeerde teleurstelling en clowneske taferelen als veel te kort rokjes, of girly- girly make up wilt voorkomen kun je beter op de mooie voorbeelden in je eigen categorie focussen. Als je een prachtig maar rijper paard hebt dat goed en gezond is om ontspannen mee door het bos te draven dan schrijf je die ook niet in voor een crosscountry of eventing wedstrijd.
Volg daarom websites, social mediakanalen en mensen waarmee jij je graag wilt vereenzelvigen. Personen die in eenzelfde levensfase zitten of eenzelfde soort leefwijze of bodycontour hebben. Daar word je gelukkig van en dat geeft je een eigen stijl.

Instagrammable

Instagram is nog altijd de influencer broed-, ontmoeting- en speelplaats. Als je zoekt op bijvoorbeeld #50plusmode #50plusstyle #over50andfabulous #50pluswomen #over50club #styleover50 #50plus #womenover50 #agepositive dan krijg je een keur aan accounts voorgeschoteld die je zullen kunnen inspireren. Vanaf nu loop jij er altijd stijlvol én instagrammable bij. Veel plezier! Vind jouw stijl, die past bij jouw persoonlijkheid en levenswijsheid.

 

Actief plus Mode influencer april 22

 

Op commando van Uitgeverij E.M. de Jong voor de special Actief Plus.