Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

Designbeurs OBJECT: Zinnenprikkelende mix van kunst, design en architectuur

Lucas Zito by Miranda Lantink. Object 2023

Onder de bezielende leiding van cultureel ondernemer Anne van der Zwaag is designbeurs OBJECT uitgegroeid tot een uniek pop-up platform voor designlabels, bekende ontwerpers en aanstormende talenten. De getoonde werken bevinden zich op het snijvlak tussen kunst, crafts, mode en architectuur en het industriële decor van het rijks monumentaal gebouw HAKA – midden in het rauwe M4H District van Rotterdam – is de perfecte setting voor deze zinnenprikkelende mix. ‘Ik geloof niet in hokjes’, licht Van der Zwaag haar samenstelling van het deelnemersveld toe. ‘Het onderscheid tussen disciplines als kunst, architectuur en vormgeving is naar mijn mening verouderd.’ OBJECT is een must visit voor liefhebbers van vormgeving, professionals in de branche en verzamelaars van unieke artefacten. Extra leuk: de designers zijn zelf aanwezig om al je vragen te beantwoorden over het hoe en waarom van hun ontwerpen.

Rust, morphing en tijd

Overall proef ik op deze crossover beurs een verlangen naar rust, aangewakkerd door de huidige chaos in de wereld. Daarnaast speelt tijd een belangrijke rol in de ontwerpen. Klokken die lijken te smelten en rariteitenkabinetten gevuld met objecten die in momentum zijn bevroren. Met design gaan we zowel terug, als vooruit in de tijd door het gebruik van oude materialen verwerkt volgens futuristische methoden of vice versa. En sommige objecten danken hun indrukwekkende uiterlijk volledig aan geduld en onderhevig zijn aan de tand des tijds.

Erosie en moddervulkanen

De invloed van tijdsspanne komt vooral tot recht in de murals van Nuna Walls, een concept van kunstenaar Ingrid Meus, waarbij erosie, moddervulkanen en door de wind uitgesleten kalkzandsteen bepalende factoren zijn. ‘Thermische activiteit vastleggen is voor mij de manier om de natuur naar binnen in het interieur te brengen,’ licht Meus toe. Haar fascinatie voor natuurlijke processen als eroderende berglandschappen, sedimentatie van rivieren en de chemische transformaties van kalksteen leidt tot het maken van schilderijen die worden gedigitaliseerd tot wand vullend behang. ‘Nuna is IJslands voor ‘Nu’ en passend bij mijn visie om stil te staan bij de natuur en te genieten van de schoonheid van haar details.’

Geometrische abstractie

Jeroen Koolhaas heeft in zijn ‘Halo’ de ultieme manier gevonden om beweging in lichtsculpturen te brengen. Deze dynamische, geometrische abstractie is een tegenhanger voor de flitsende digitale beelden die dagelijks onze aandacht opeisen. Koolhaas: ‘In zowel vorm als techniek streef ik naar eenvoud om zo een pure zintuiglijke ervaring te laten beleven.’

Absurdisme

Paul Mulder en Albert Buring vormen samen Paul & Albert, bekend van werken als de Dogchair, Sit en Bees. Een succeskoppel getuigen klinkende awards als de European Design Award, de Red Dot Award GRAND PRIX en de Longlist Dezeen Award. Oneerbiedig misschien, of juist de bedoeling maar ik moet lachen om hun limited edition ‘Candy’ collectie die zij hier tentoonstellen. Uitvergrote glasobjecten van de onmiskenbare Engelse Drop vormen. Je krijgt drie stuks, mooi verpakt in een handgeschilderde cadeaubox en voorzien van een echtheidscertificaat. Paul: ‘De fascinatie voor dingen waaraan we achteloos voorbijgaan en een hang naar absurdisme liggen ten grondslag aan onze uiteenlopende collectie. De essentie van onze ontwerpen is om een glimlach te brengen.’ Check √.

Erfenis creëren

Dat is waar jong talent Sebas Kops voor staat met zijn HKU-afstudeerproject ‘A cabinet of Stories’. De pay-off ‘Creating Heritage (erfenis creëren)’ zegt het allemaal. ‘Ik maak functionele objecten met een persoonlijk verhaal.’ Gedreven door de kronieken rond antieke meubelen maakt Kops illustraties op maat. ‘In mijn ontwerpen neem ik de familieverhalen en herinneringen van de opdrachtgever mee zodat unieke stukken ontstaan die opnieuw generaties lang kunnen worden doorgegeven.’

Het toppunt van minimalisme

‘Zo eenvoudig mogelijk,’ is het adagium van Ingrid Roos. In haar gelijknamige Studio worden verlichtingsarmaturen, minimalistische interieurobjecten en (licht)kunstinstallaties gecreëerd die balanceren op het snijvlak van kunst en design. ‘Just A Line…’ Thin light, is precies dat en ik geloof niet dat een lichtobject enigszins minimalistischer zou kunnen zijn. Een streepje op de muur, even eenvoudig als vernuftig. Een dunne ledlijn. Tijdloos, adembenemend. ‘Licht is voor mij een gevoel,’ licht Roos toe. En in dit geval, tegelijk het summum van minimalisme.

Verwonderen

Verwonderend vindt Jeske Haak de natuur om ons heen. Met name de organismen en vormen in de nog onontdekte diepzee waaruit ze de inspiratie haalt voor haar sculpturen Faces of the Sea. ‘Dingen die niet echt zichtbaar zijn wil ik in het licht zetten,’ motiveert ze haar collectie. ‘Natuur biedt heel veel schoonheid. Dat intrigeert mij en dat wil ik ook anderen laten zien. Hen hiervan bewust maken.’

Verhalen uit de zee

Iemand die ook niet weg te slaan is bij de zee is onconventioneel beachboy- turns-artist Erwin Zwiers. Bekend van onder andere de iconische Proplamp. Hier presenteert hij zijn nieuwste werk: Tide line Stories. Een serie epoxy wandobjecten die elk een eigen verhaal vertellen. ‘Alles wat hierin is verwerkt heb ik gevonden aan het strand bij Wijk aan Zee en bij de pier van IJmuiden,’ vertelt Zwiers. ‘Als het stormt, ga ik snel daarna kijken wat het getij aan land heeft gebracht. Vooral met Noordwestenwind spoelt er veel aan.’ Tide line Stories hebben anderhalf jaar nodig gehad om te kunnen worden vormgegeven. ‘Wat je ziet zijn groen en oranje vissershandschoenen en gele regenpakken die kapot zijn gescheurd. Maar ook buitenbanden, oude blikjes, hout, textiel, Glorix-flessen en scheepszeil worden door hem verwerkt tot kunstobjecten. ’Voor mij zijn het allemaal schatten van de zee.’

Heroïsch design

Circulariteit, een belangrijk thema binnen design en de deelnemers van OBJECT, staat ook bij Eversom hoog in het vaandel. In dit atelier van Ilse Evers wordt uitgeblust brandweermateriaal een tweede leven gegund als interieurobject. ‘Brandweerslangenleer is eigenwijs, duurzaam en oersterk. Duizenden liters water zijn er doorheen gejaagd en ondanks dat ze afgekeurd worden voor inzet bij calamiteiten zijn de slangen lang niet op.’ Evers ontdekt met vrijelijk experimenteren nieuwe toepassingen waarin de karakteristieke uitstraling tot recht komt. Een stoel, vloerkleed en lampen. Stuk voor stuk interieurverfraaiers met een heroïsch verhaal.

Deze editie van OBJECT biedt naast bekende ontwerpers veel ruimte voor nieuw talent, mooie samenwerkingen en verrassende crossovers. Kokke House bijvoorbeeld toont haar volledige collectie in ‘The art of Sitting’ en eert met de TC stool de samenwerking met Klaas Gubbels. En ook Art Agent Miranda Lantink gooit hoge ogen met de Buoy lichtcollectie van Lucas Zito. De prachtige Fenestra tafel van Aad Bos voor Mokko verdient alle aandacht. Net als de gelaagdheid in de betoverende wandreliëfs van Joris Kuipers, de fantasierijke meubelen van Annebet Philips en de vrolijke ballonlampen van Studio Thier & van Daalen.

Er is te veel om op te noemen. OBJECT blijft verwonderen en verrassen en ik kijk uit naar de volgende editie. Zorg dat je erbij bent.

Op commando Voor Meubel+ van uitgeverij Sanders Media